maandag 26 maart 2007

Sylvain: "Mijn haar is luiheid en leuk"


Wauw, wat een suikerspinnenbos! Zit je me daar in het weliswaar trendy maar ingetogen Dauphine, niet ver van de Amstel. Is die uit de jaren zeventig komen rollenbollen? Of is hij uit een provocerende clip van Outkast weggelopen? In Dauphine is niet alleen het eten crème de la crème, maar wordt ook het personeel zorgvuldig geselecteerd: trendy, hot en updated. Dus doet het me goed dat iets herkenbaars - ook al heb ik al lang niet meer zoveel haar - de bestelling komt bezorgen. Brutaal grijpt mijn hand naar de camera.
“Hé, dat is een cool cameraatje”, klinkt het uitnodigend en wordt snel maar gewillig geposeerd.


Hoewel hij het druk heeft en rent van tafel tot tafel, ga ik toch maar even een praatje houden. “Ik werk hier omdat ik graag dingen doe ik die ik leuk vind”, vertelt Sylvain.
Wat stroomt er in zijn aderen? Zijn moeder is Surinaamse en zijn vader komt uit Frankrijk. Toen hij twintig was, is hij in Nederland komen wonen.
Ik heb anderhalf jaar in Suriname gewoond, toen ik een jaar of zes was. Ik ben een paar keer op vakantie geweest, maar dat is alweer een tijd geleden. Wat me vooral bijgebleven was, is die geur…”

Hij stopt met zijn verhaal en kijkt naar zijn floormanager.
“Sorry, ik moet even eten uit de keuken gaan halen.” Hoewel ik echt een sta in de weg ben, wil per se nog iets meer van hem weten. Hoe zit het met dat kapsel?
“Mijn haar is een combinatie van luiheid en van wat ik ook leuk vind. Meestal vlecht ik het, maar daar heb ik niet altijd de tijd voor.”
Wat weet hij nog Suriname? “Het was in de tijd dat mijn ouders van elkaar gingen scheiden, misschien is dat ook wel de reden waarom ik het van me heb afgezet.”


Was het is nou moeilijk om als 'zwarte jongen' een baantje bij deze yuppentent te krijgen? “Nee hoor. Ik woon hier in de buurt en leek me gewoon lekker makkelijk. Dus liep ik een keer langs. Sorry, je moet me anders maar eens mailen.”
Sylvain studeert media en communicatie aan de UvA. En wat een zelfvertrouwen om zo met je kroeze bol rond te lopen. Daar kunnen al die gladharige R&B-zangeressen nog een tipje aan zuigen. In één woord: cool!